Гуні є двох видів. Прості, валяні з природним ворсом та коцовані з довгим тканим вовняним пасмом, випущеним назовні, завдяки чому ні дощ ні сніг не змочують їх цілком. Гуню «коцованю» тчуть як і валяну, лише вплітають вовняні нитки. 

Сьогодні гуні вручну виробляють лише в декількох гірських селах Закарпаття. Найкраще це ремесло збереглося у селі Річка Пилипецької громади. Саме тут живуть майстрині, які досі володіють давнім мистецтвом виготовлення гунь. Вони шиють їх, використовуючи автентичну сировину, виготовлену в їхньому регіоні.

Ткацтво гунь, вирізняє село з-поміж інших, робить цей населений пункт привабливим для туристів, що у свою чергу впливає на розвиток зеленого туризму, підвищення економічної спроможності громади та створення нових фінансових можливостей для місцевого населення.

Самобутній вид ткацтва, що зберігся в Річці, тісно пов’язаний із закарпатськими традиціями з виготовлення ужиткових виробів і, власне, є однією з них. Поряд із цим виготовлення гунь органічно вписуються в господарський уклад місцевого населення. Адже для їхнього створення використовується вовна, яку місцеві отримують від власних овець. І цим самим підтримують вівчарство у регіоні.

Збереження унікального ремесла стало важливим фактором, який сприяє підвищеному інтересу до цього села, а сама традиція трансформувалася в своєрідну візитівку Річки.

Онлайн ХАБ НКС Закарпаття, 2019
© Усі права застережено

Проєкт реалізується за підтримки Українського культурного фонду

Проєкт реалізується за підтримки Українського культурного фонду

Онлайн ХАБ НКС Закарпаття, 2019 


Hunia-w

давна традиційною одежиною жителів гірських регіонів Закарпаття, як чоловіків, так і жінок, була гуня. Ще до середини ХХ століття важко було уявити верховинців без цього автентичного верхнього одягу в будь-яку пору року.
Чоловічі гуні були переважно довгими, до колін. А жіночі – коротші, до середини стегон чи нижче пояса.

Як правило, родина мала до десяти гунь – святкові і буденні. У білих – ходили до церкви та одягали на весілля. Чорні та сірі одягали у будні та на похорон.

Гуні на Закарпатті здавна виконували функцію оберега. Вони були постійним атрибутом весільного обряду, їх кидали молодим під ноги і «затанцьовували» весілля – «щоби щасливі були, щоби багаті були».
На Святвечір, коли господар вносив сіно до хати, господиня стелила за порогом у сінях гуню, аби чоловік не ступав на голу землю, щоб у Новім році жилося в теплі й добрі, аби врожаї були.

Коли будували «хижу» (хату), як стіни були виведені, покладені крокви, то майстер одягав гуню і примовляв: «Щоби цеся хижа не текла, до скончанія віка, щоби дощ і сніг зсувався з хати як з гуні…».

Сировиною для гуні слугує овеча вовна. Стрижуть тварин щовесни, потім пропарену, вимиту і висушену вовну «чіхрають» (вичісують) на спеціальних щітках, а далі «махають» – скручують нитку на куделі і веретені, снують основу на снувальницях. Відтак відбувається процес ткання за допомогою старовинних «кросен» – горизонтальний ткацький верстат. Останнім етапом є обробка тканини водою у «валилі» – спеціальній споруді на гірському потічку.


Hunia-col



Річка – село на Міжгірщині Пилипецької територіальної громади (нині Хустського району) на Закарпатті.

Населення: близько 850 жителів.

Координати: 48° 35′ 19″ пн. ш., 23° 22′ 27″ сх. д.

Відстані: Київ – 730 км • Львів – 189 км • Ужгород – 136 км.

Перша згадка від 1600 р. під назвою Rychke, інші згадки: 1646 – Riczka, 1715, 1725 та 1773 – Ricska, 1808 – Ricska, Rička, Ryčka, 1828 – Ricska, 1913 – Kispatak, 1925 – Rička, 1944 – Ricska, 1983 – Річка.
У 1715 році село згадується під угорською назвою Кіш-потік, тобто Малий потік.

Докладніше: https://uk.wikipedia.org/wiki/Річка_(Хустський_район)

КЗ «Обласний організаційно-методичний 
центр культури» Закарпатської облради

КЗ «Обласний організаційно-методичний центр культури» Закарпатської облради

© Усі права застережено